11 mrt

Waarom wij voor Ogone Payment Services kiezen

 

Kiezen voor een betalingssysteem voor je webshop is een belangrijk gegeven. Het constant nieuws over online fraude met bankkaarten en allerhande phishing mails waar mensen mee Ogone Logooverladen worden helpen natuurlijk niet bij het vertrouwen krijgen in online betaalsystemen. Je moet dus kiezen voor een betaalsysteem dat vertrouwen inboezemt, maar tegelijk ook genoeg opties biedt en doet wat het moet doen.

En dat is dus waarom wij voor onze e-commerce projecten vertrouwen op Ogone. Wie wel eens online heeft gewinkeld, heeft ongetwijfeld de naam Ogone al eens gezien. Het leeuwendeel van de webshops kiest voor Ogone, internationaal. Een bekende naam zorgt vanzelfsprekend voor vertrouwen bij de consument ook – ze weten hoe het werkt en weten dat het veilig is om hun kaartgegevens aan het systeem door te geven. Een goed werkend en betrouwbaar betalingssysteem kan bij een klant het verschil maken tot het afsluiten van een verkoop, of in laatste instantie toch afzien van de bestelling…!

08 mrt

Het gebruik van “rich snippets” in zoekresultaten

 

De zoekresultaten zoals we die tegenwoordig in Google aantreffen, hebben er zeker niet altijd hetzelfde uitgezien. In de loop der jaren hebben ze bij de zoekmachine namelijk allerhande lay-out aanpassingen uitgeprobeerd om zo de gebruiker de best mogelijke zoekervaring aan te bieden. Zo zie je misschien soms een gemiddelde recensiescore onder een bepaald product, een lijst met beschikbare nummers op een muziek-cd of een afbeelding van de auteur van een blogpost.

Enkele voorbeelden van rich snippets in zoekresultaten

rich-snippets author

rich-snippets-recensies

rich-snippets-muziek

Dergelijke stukjes extra informatie worden ook wel eens rich snippets genoemd. Hun doel is om de gebruiker sneller een beeld te geven van de soort informatie en om te evalueren of die voor hen persoonlijk wel relevant is.  Studies hebben bovendien ook al aangetoond dat “searchers” meer geneigd zijn door te klikken op zoekresultaten met rich snippets dan op de droge klassieke variant die enkel een titel en een summiere beschrijving bevat.

05 mrt

De tien geboden van goede internet content

 

Schrijven voor het internet is niet evident. Er komt meer bij kijken dan zomaar wat woorden op papier. Wanneer aan ons wordt gevraagd om content te versieren voor CONTENTeen website, welk onderwerp dan ook, maken wij er serieus werk van. Een tekst gaat bij ons niet buiten zonder dat die voldoet aan de tien geboden – wijselijk opgesteld door mezelf om een soort best-practice-checklist-voor-teksten te hebben. “A girl has got to have her standards,” zegt een bekende filmquote.

1. Research

Ik ben geen wandelende encyclopedie – was het maar zo, geen enkele quiz zou voor mij meer veilig zijn! Een onderwerp vereist soms dus werkelijk wat research. Daar kruipt om eerlijk te zijn vaak ook het meeste van de tijd in. Maar zonder diepgaande research, geen degelijke tekst.

2. Spelling

Het spreekt voor zich dat een tekst niet moet bol staan van de spelfouten. (Het is inderdaad “spelfouten” trouwens, en niet “spellingfouten”, of een versie met tussen-s. En “tussen-s” schrijf je inderdaad met een koppelteken. Je begrijpt hier ongetwijfeld mijn punt wel.)

01 mrt

CMS kiezen: hoe begin je eraan?

 

Een website lanceren zonder een contentmanagementsysteem is meestal geen goede beslissing. Je wil als onderneming niet alleen je website-inhoud tot op een zeker niveau zelf kunnen beheren, het is cruciaal voor elke website dat inhoud en ontwerp zo veel mogelijk gescheiden blijven. In de praktijk wil dat zeggen dat het merendeel van de professionele websites gebruik maken van een CMS, net omdat dit het scheiden van deze twee zo gemakkelijk maakt.

CMS optiesEr zijn honderden contentmanagementsystemen om uit te kiezen, open source en niet-open source. Bij Inbound zijn we overtuigd van de meerwaarde van open source systemen, en gebruiken we geen zelf ontwikkelde CMS. Waarom? Wel, hiervoor hebben we drie zeer goede redenen.

  1. De klant is niet gebonden aan Inbound voor het lange-termijnonderhoud. Veel webbedrijven kiezen ervoor een eigen, ondermaats CMS te gebruiken om klanten zo haast te gijzelen, wat voor oncomfortabele situaties kan zorgen.
  2. De klant bespaart geld. Open source contentmanagementsystemen zijn niet alleen gratis aan te schaffen, maar hebben ook gratis updates. Geen nood dus aan hoge licentiekosten.
  3. De klant kan (onrechtstreeks) gratis gebruik maken van een enorme bibliotheek aan informatie. Onze ontwikkelaars hebben een enorme hoeveelheid informatie over allerhande implementaties door derden ter beschikking waardoor troubleshooting en adaptatie een veel korter proces wordt. Ook hier is er dus weer stevig wat ruimte voor besparing.

De angst voor een mindere veiligheid van open source systemen is, zolang er op een professionele manier met onderhoud wordt omgesprongen, helemaal onterecht. Open source systemen zijn in de praktijk vaak veel veiliger dan niet-open source systemen.

26 feb

Hoeveel PageRank is verloren met een 301 redirect?

 

Veel SEOs zijn overtuigd dat een 301 redirect ofwel alle, ofwel bijna geen PageRank doorspeelt. In deze recente video legt Matt Cutts uit dat 301 redirects bijna exact hetzelfde doen als een gewone link (bijna, want natuurlijk is er bij een 301 geen sprake van een verdeling van de juice).

In de praktijk wil dat zeggen dat er geen reden is om 301 redirects (die we al eerder hadden vermeld in onze vorige blog post) te vermijden wanneer deze interessant zijn voor de gebruiker of voor de usability van uw website.

18 feb

Het belang van .htaccess bestanden

 

Wat is het?

Het aanmaken van een .htaccess bestand op je Apache webserver is op zich niet zo’n echt ingewikkelde onderneming. Eenvoudig gesteld is het een simpel tekstbestand dat je op de server host en waarmee je door bepaalde commando’s verschillende server-instellingen kunt aanpassen. Zo kan je dergelijke .htaccess bestanden onder meer gebruiken om:
.htaccess bestand

  • oude pagina’s te laten doorverwijzen naar hun nieuwe equivalent
  • specifieke mappen te beveiligen
  • gespecifieerde IP-adressen te blokkeren
  • url’s te vertalen in een mooiere, meer overzichtelijke vorm
14 feb

Duidelijk zijn is altijd belangrijk!

 

“Met de deur in huis vallen” gebeurt wel eens tijdens lezingen of besprekingen, om zo weinig mogelijk tijd te verliezen en meteen to the point te komen. Je hoort mensen dat soms verontschuldigend gebruiken bij de start van hun verhaal: Pen Foto“Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, zeker?” – en door die zin te gebruiken, vallen ze per definitie eigenlijk niet meer met de deur in huis, want ze kondigen aan dat ze het gaan doen.

Op het internet wordt echter wel die fout gemaakt. Vaak zelfs. De homepage gaat over bedrijf x, geeft onmiddellijk een paar recente ontwikkelingen weer, of de bedrijfshistorie, maar er wordt wel eens over het hoofd gezien dat een korte en bondige inleiding voor de bezoeker veel meer kan doen. Op een webshop staan een boel artikelen gepresenteerd, maar welke materialen je nu in grote lijnen kan vinden is ook handig om weten en wordt vaak over het hoofd gezien. Bezoekers komen niet altijd mooi binnen via de homepage (misschien kwamen ze wel terecht op je “shareable content”, en blijven ze uit nieuwsgierigheid even hangen).

Verlies geen bezoekers in eindeloze teksten of nietszeggende berichten voor een leek. Vertel hen meteen wie je bent en wat je doet, kort en bondig.

Tagline

Zet op de homepage naast je logo een slogan of tagline die je diensten omschrijft. Op de Inbound homepage zal je zien dat we het wel heel erg kort hebben gehouden: wij doen “internetcommunicatie”. Niemand hoeft zich af te vragen waar wij ons precies mee bezighouden.

Slider

Een slider is een mooie manier om meteen al je key features samen te vallen. Wij gebruiken er op onze homepage 3, waarin we samenvatten wat onze diensten inhouden en de focus leggen op onze sterke kanten. Een leuke foto en een opsomming maakt het makkelijk om lezen. Wie bewegende beelden te druk vindt of niet vindt aansluiten bij zijn business, kan kiezen voor een mooie banner.

Samenvatting

Onder onze slider zie je meteen onze 3 pijlers benoemd – een lijn die we ook doortrekken op de rest van de website. Een simpele, begrijpbare zin, van waaruit een bezoeker meteen door kan klikken naar waar hij wilt.

Je kan ook kiezen voor één van de drie manieren natuurlijk, maar vertellen wat je doet (en zorgen dat eventueel een van de dingen terugkomt op elke pagina, zoals onze tagline) is erg handig!

06 feb

Het delen waard: het belang van shareable content

 

Het belang van inhoud op het internet valt niet te ontkennen. We hadden het al over het feit dat content op een website ervoor zorgt dat zowel lezers als zoekmachines een website interessant gaan vinden.

Niet te verwaarlozen is echter de vorm waarin je die inhoud gaat aanbieden. Want hoe relevant een bepaald onderwerp op een website ook besproken mag zijn, als de content niet aantrekkelijk gepresenteerd wordt, komt het ook niet goed. Wil je echt iets ontketenen, dan breng je je informatie op een manier die uit de band springt.

01 feb

Website copywriting: Waarom is het een unieke vaardigheid?

 

Iedereen kan schrijven. Misschien is dat iets te breed genomen. Maar waarschijnlijk kunnen de meeste mensen met de intentie om een website op te zetten om iets te verkopen, of het nu producten of ideeën zijn, toch echt wel enkele woorden aan elkaar Copywriterrijgen om tot een volwaardige, Nederlandse zin te komen.

Maar schrijven voor het web is, net als reclameteksten schrijven, een vaardigheid op zich. Het is namelijk niet omdat iets correct Nederlands is, dat het iemand zal kunnen overtuigen om – zeker online – verder te lezen. Net zoals “ik verkoop computers” weinig waarschijnlijk iemand zal kunnen overtuigen om onmiddellijk een bestelling te plaatsen.

Twee zaken zijn belangrijk om rekening mee te houden bij web copywriting.

29 jan

Duplicate Content: Wat is het, en hoe kan je het vermijden?

 

Met “duplicate content” bedoelen we het terugkomen van (grote stukken) tekstuele en andere inhoud over één of meerdere domeinnamen. Dit is een probleem omdat het voor zoekmachines moeilijk is om te kiezen welke url de meest relevante is voor een bepaalde zoekactie. Om de beste zoekervaring te geven zal eenkopieermachine zoekmachine bijna nooit verschillende keren dezelfde content tonen voor één zoekopdracht, en gokt ze dus vaak welk de meest originele versie is. Het kan gaan over exacte overeenkomsten of over heel grote gelijkenissen. Soms komt dit door plagiaat, maar meestal is er sprake van duplicate content die per ongeluk in de website is geslopen. Bekende voorbeelden zijn:

  • Een pagina die twee of meer verschillende urls heeft, bijvoorbeeld https://inbound.be/ en https://inbound.be/index.php, of http://www.jouwsite.be/ en https://www.jouwsite.be/, of http://www.uwwebsite.be/ en http://uwwebsite.be/
  • De printbare versie van een pagina met exact dezelfde inhoud als de versie die aan de surfer wordt getoond
  • Websites die zowel een normale versie als een versie voor mobiele surfers heeft met dezelfde inhoud (of terugkerende delen inhoud).

Voor de zoekmachines zorgt dit voor 2 zeer grote duplicate content problemen:

  1. De zoekmachine weet niet welke pagina op te nemen in zijn index, of welke te tonen voor een bepaalde zoekopdracht. In ’t kort: duplicate content brengt de zoekmachine in verwarring.
  2. De zoekmachine weet niet waar de autoriteit van een bepaalde pagina te plaatsen (denk aan links, auteurschap, …). Samengevat: de zoekmachine geeft niet één pagina alle autoriteir, maar verspreid deze over een aantal, niet geoptimaliseerde pagina’s.