Zowat alle zoekmachines bieden een systeem aan waarbij men tegen betaling een advertentie kan plaatsen wanneer gebruikers een bepaalde zoekterm invullen. De advertenties verschijnen meestal bovenaan de organische zoekresultaten, en in een kolom aan de rechterkant. Dit systeem van adverteren op zoekmachines wordt ook wel SEA genoemd, naar het Engelse search engine advertising.
Het leuke aan dit systeem is dat u zeker bent dat u alleen betaalt voor iets dat ook echt iets heeft opgeleverd. SEA werkt namelijk niet met een factuur per maand, maar de betaling gebeurt “per click”. U betaalt dus alleen wanneer er ook echt iemand op uw link heeft geklikt. Uw website doet dan de rest van het werk. De kost is ook relatief, omdat u dit zelf in de hand hebt. Er zijn zoektermen die duurder zijn, maar er zijn er ook die goedkoper zijn. Dit wordt bepaald door de concurrentie op die zoekterm: hoe meer adverteerders, hoe duurder.
Wat we willen doen met SEA voor u, is zorgen voor zo hoog mogelijke conversie, maar tegelijk de kost per conversie zo laag mogelijk te houden. Wij zijn overtuigd dat dit kan door een perfecte samenwerking met SEO. SEA of SEO kiezen, vinden wij geen verstandige zet. Een ideaal evenwicht tussen de twee vinden is onze bewuste keuze. Bij het begin van een project zal de balans iets meer meer doorwegen naar de SEA-kant van het verhaal. De bedoeling is dat dit gaandeweg zal overslaan naar een meer SEO-gebaseerd verhaal, tot er een ideale verhouding is bereikt.
Zie ze niet los van elkaar, maar de ene als ondersteuning voor de andere.