01 feb

Iedereen kan schrijven. Misschien is dat iets te breed genomen. Maar waarschijnlijk kunnen de meeste mensen met de intentie om een website op te zetten om iets te verkopen, of het nu producten of ideeën zijn, toch echt wel enkele woorden aan elkaar Copywriterrijgen om tot een volwaardige, Nederlandse zin te komen.

Maar schrijven voor het web is, net als reclameteksten schrijven, een vaardigheid op zich. Het is namelijk niet omdat iets correct Nederlands is, dat het iemand zal kunnen overtuigen om – zeker online – verder te lezen. Net zoals “ik verkoop computers” weinig waarschijnlijk iemand zal kunnen overtuigen om onmiddellijk een bestelling te plaatsen.

Twee zaken zijn belangrijk om rekening mee te houden bij web copywriting.

Lezers online.

Mensen die online iets moeten lezen gaan niet hetzelfde te werk als mensen die in hun zetel iets lezen, niettegenstaande het dezelfde persoon kan zijn natuurlijk. Ze lezen om te beginnen al een pak trager, omdat lezen op een scherm vermoeiender is en omdat er regelmatig moet gescrold worden of naar een nieuwe regel gezocht – zeker wanneer de lay-out niet al te schitterend is. Verder lezen ze ook niet doorlopend: online zoeken mensen immers onmiddellijk naar trefwoorden die hen interesseren. Ze lezen pas de hele zin als een woord, titeltje of onderverdeling hen heeft aangesproken.

Zoekmachines.

Een cryptische tekst of een unieke stijl zullen lezers misschien wel kunnen appreciëren, maar ook zoekmachines moeten je tekst kunnen “lezen”. Zie zoekmachines als een aparte entiteit die jouw site bezoeken, maar dan wel een vrij domme… Zoekmachines moet je de zoekwoorden waar je voor wil scoren een beetje aangeven, maar dan wel op een natuurlijk uitziende manier. De tekst moet kloppen.

Dus: je wilt een vlotte, kort-maar-goede tekst aandacht weet te trekken, genoeg zoekwoorden bevat en liefst ook nog slim is opgemaakt die alles zegt zonder redundante info mee te nemen. Ok dan…

Voor wie dit niet echt (meer) ziet zitten, zijn wij er natuurlijk. Wij zorgen ervoor dat alles wat er moet staan er ook effectief staat, handig opgesteld voor mensen en zoekmachines. Als je graag wil weten welke content-strategie we voor jou zouden kunnen ontwikkelen, mag je ons altijd een berichtje laten!

Geef een reactie