Zoekmachineoptimalisatie, of kortweg SEO naar de Engelse term “search engine optimization”. Een stevige term voor iets vrij simpels om uit te leggen: zorgen dat uw website goed scoort op de resultatenpagina van de zoekmachines. Maar hoewel dit misschien eenvoudig klinkt, is zoekmachineoptimalisatie een lange termijn plan waar een duidelijke visie moet achter zitten. SEO is het op natuurlijke wijze betere resultaten halen door een samengaan van technische verbeteringen aan de website zelf en het optimaliseren van de inhoud die op de pagina’s te lezen is.
Er zijn regels voor hoe de code van een website eruit moet zien. Dit is iets waar onze technische mensen uiteraard zeer sterk in zijn. Geen komma teveel, geen lijn te weinig. Zo ziet het er goed uit online, maar ook voor een zoekmachine klopt alles. Daarnaast moet ook de inhoud goed zijn. Uw website is tenslotte bedoeld voor mensen, niet voor machines – of toch niet voor machines alleen.
Het optimaliseren van uw website heeft niets dan voordelen. Ten eerste is het gewoon een goede zaak om een perfecte website te hebben: hier kan u veel langer mee verder. Ook zijn de resultaten voor SEO op langere termijn beter te onderhouden, in tegenstelling tot SEA of zoekmachineadverteren, wat slechts een oplossing biedt op korte termijn. Ook zijn de kosten voor SEO voor bepaalde zoekwoord-projecten beduidend lager – een kosten-batenanalyse moet steeds worden gemaakt.
Misschien heeft u al cowboyverhalen gehoord van collega’s in uw sector, misschien werden u in het verleden al loze beloftes gemaakt. Wij winden er geen doekjes om: SEO kan niet van vandaag op morgen, en wie dat wel zegt, liegt u wat voor. Onze filosofie is duidelijkheid en transparantie: een slimme visie op langere termijn met u bespreken en alles volgens de regels van Google doen. Zo hoort het, en zo neemt u geen risico’s met uw website en uw bedrijf.