30 apr

Enkel updates vanuit Edegem…

 

nieuws van InboundDe laatste maanden is deze blog net iets minder goed up to date gehouden dan gepland. Zoals zo vaak in webbureaus is de eigen website in superdrukke periodes al snel iets wat op de achtergrond verdwijnt. Hoewel onze focus natuurlijk op de websites en webprojecten van onze klanten liggen is het natuurlijk ook aan ons om het goede voorbeeld te geven…

Bij deze dus: een kleine update van enkele projecten waar we mee bezig zijn of die recent zijn afgerond.

20 mrt

Bevindingen van stagair Jordi

  • Jordi
  • geen commentaren
 

Op 2 februari 2015 ben ik mijn stage begonnen bij Inbound. Mijn skills op gebied van coderen waren eerder beperkt. Daarom had ik voor Inbound gekozen en niet voor bijvoorbeeld een reclamebureau, waar ik veel werk zou kunnen verrichten maar weinig zou bijleren. Bij Inbound heb ik veel bijgeleerd over de werkelijke workflow van web developing. Ik heb projecten van start tot finish kunnen volgen. Bij Inbound heb ik een idee zien evolueren tot een website en of zelfs een volledig platform. De 2 developers Frederik & Laurent hebben me geleerd gestructureerd te werken. Ze hebben me ook enkele handige tools geleerd waardoor ik dingen sneller en makkelijker kan doen. Bert (CEO) is een echte motivator, hij is heel erg begaan met zijn personeel en is een harde werker. Bert zorgt er ook voor dat de sfeer op kantoor goed zit. Dit doet hij door bijvoorbeeld elke middag een partijtje Uno te spelen. De sfeer bij Inbound is hierdoor goed en er is op kantoor plaatst voor een grapje en een spelletje.

Wat ik onthoud van mijn stage bij Inbound is dat een goede sfeer op kantoor ervoor zorgt dat het personeel graag komt werken en dus ook beter zal presteren. Wat ik voor mezelf onthoud kan ik hier niet allemaal neerschrijven want dan maak ik deze post te lang. Ik heb enorm veel bijgeleerd op verscheidene vlakken en dat ik dit voor de rest van mijn nog jonge carrière graag meenemen.

Op www.JordiWydooghe.be kan je alleszins wat meer informatie vinden over de projecten die ik mee voor mijn rekening nam tijdens mijn stage.

26 sep

Online content: Wat, waarom, hoe?

 

Een website is meestal hét uithangbord van uw bedrijf online en daarom is het van belang dat

  • De bezoekers van uw website aangetrokken worden en niet afgestoten worden
  • Mensen ook effectief op uw uithangbord terechtkomen.

Als we een website volledig ontleden zien we twee verschillende elementen: De opbouw en ontwerp van je website enerzijds, en woorden, teksten, afbeeldingen,… ofwel content anderzijds. Hoewel beide elementen meestal los staan van elkaar, zijn ze beide essentieel voor een goede website. In deze blogpost wordt voornamelijk dieper in gegaan op de content van een website en waarom het belangrijk is goede content te hebben.

content planIdeaal lijkt het om met de definitie van content te beginnen. Woordenboeken leren ons dat content ‘hetgene is dat je op een website, in een publicatie of in een database vindt’. ‘Hetgene’ is zeer breed en houdt niet alleen de teksten die je op je website plaatst in, maar ook de foto’s, video’s,… Bij een goede contentstrategie is het dan ook belangrijk dat met al de elementen rekening wordt gehouden.

Het spreekt ook voor zich dat in de moderne maatschappij mensen niet meer op zoek zijn naar duffe, droge, hersenloze reclame voor je bedrijf of product maar mensen eerder op zoek zijn naar nuttige en relevante informatie. Een website moet daardoor dus voorzien zijn van de nodige relevante content. Content marketing is daardoor misschien wel dé belangrijkste hedendaagse marketingvorm.

11 aug

Hreflang implementatie nu ook eindelijk debugbaar

 

google-webmaster-toolsIndien je je site weet aan te bieden in verschillende landen en/of taalgebieden heb je meer dan waarschijnlijk al wel eens gehoord van de hreflang metatag. Zoniet, kort gezegd geeft deze tag aan Google iedere taalversie van een bepaalde webpagina aan zodat de kans dat een bezoeker de (voor hem of haar) gepaste taal van een webpagina te zien krijgt vergroot. Wens je toch wat meer details te leren over deze hreflang tag, kan je alvast terecht op de bovenstaande hyperlink.

De implementatie ervan is echter niet 100% straightforward, en je moet dus wel goed weten wat je doet! Een foutieve implementatie kan immers ook nadelige gevolgen hebben. Google is dan ook niet doof gebleven voor de vele klachten die ze hierover hebben ontvangen en vorige maand hebben ze binnen Google Webmaster Tools dan ook een nieuwe feature gelanceerd. Deze stelt je in staat om je eigen implementatie ervan te debuggen, zodat je kan uittesten of Google de hreflang tags wel correct interpreteert. In het luik “International Targeting” krijg je daar tegenwoordig dus een soort van foutenlijst, zodat je meteen ziet waar de eventuele problemen zich voordoen. Tot op heden vaak voorkomende problemen met de hreflang tag waren:

  • Geen return links: Indien taalversie A naar taalversie B verwijst, moet taalversie B op zijn beurt weer naar taalversie A verwijzen. Zoniet is het goed mogelijk dat Google dit verkeerd interpreteert!
  • Foutieve hreflang waardes: De waarde van de tag moet in een correct formaat opgegeven worden (hetzij in ISO 639-1, hetzij in ISO 3166-1 Alpha 2). Voordien wist je dus niet zeker of je tag wel juist was ingevuld, vanaf heden kan je dus eenvoudig zien of je daar eventueel een fout hebt gemaakt.

Moest je ondanks alles toch nog vragen hebben over jouw internationale website, kan je ons ook steeds om hulp vragen!

 

 

07 aug

De 4 belangrijkste elementen van een e-mailcampagne

 

Waarom een e-mailcampagne?

Je hebt als bedrijf een doel voor ogen en je wil er voor zorgen dat een zo groot mogelijk deel van je publiek getriggerd wordt zodat jij je doel behaalt. Klinkt allemaal zeer logisch, maar hoe bereik je het best dit publiek?

apenstaartjeLaten we als voorbeeld het fictieve bedrijf ‘Knijpers’ nemen, een online winkel gespecialiseerd in wasknijpers. Knijpers heeft een heel nieuw gamma aan wasknijpers in de mooiste kleurtjes en de nieuwste materialen en zou dit heel graag delen met de buitenwereld. Een TV- en/of radiocampagne kost veel en is voor dit doel inefficiënt. Je kan er natuurlijk voor zorgen dat door een goede SEO-campagne of SEA-campagne je nieuwe gamma mooi zichtbaar is op Google, maar niet iedereen Googlet dagelijks naar wasknijpers natuurlijk.

Wat mensen quasi wel dagelijks lezen daarentegen zijn hun mails. En terwijl dit vroeger vooral ’s avonds werd gelezen ontvangen en lezen mensen steeds vaker hun e-mails via smartphones en tablets.

13 mei

Video SEO: onze rich snippet generator

 

vimeo logoVorige week waren we voor TB Shops en Speelgoed Kiki op zoek naar een handige manier om Vimeo video’s op een correcte manier te embedded in ons e-commerceplatform. Spijtig genoeg was er niet echt een goede embed code generator op het web te vinden voor Vimeo – en dus ging Laurent aan de slag om er zelf ééntje te maken.

Zo gezegd, zo gedaan. We maakten deze generator waarmee je makkelijk zelf een voor rich snippets geoptimaliseerde embedcode kan aanmaken. Voor de rest van de wereld maakten we ook deze Engelstalige versie.

Het proces is simpel: je geeft de url van je Vimeo video in, kiest een aantal parameters, klikt op “genereer”, en de code die je kan gebruiken staat meteen onderaan. Enjoy!

01 mei

SEO Antwerpen: case study Window Place

 

Toen we enkele maanden geleden van start gingen met het SEO project voor ramen en deurenspecialist Window Place wisten we dat een stevige uitbouw van de window-place_1390490244content op hun website cruciaal was. Binnen hun onderneming is er een hele hoop kennis aanwezig, maar deze kwam tot voor kort niet écht aan bod op de website. Daarnaast werden ook realisaties (iets waar Window Place natuurlijk erg trots op is) en nieuws amper aan bod.

De eerste stap was natuurlijk de overzet van de website naar een moderne CMS die een échte contentstrategie mogelijk zou maken. Er werd gekozen voor WordPress omwille van het gebruiksgemak en de veelzijdigheid van het systeem. De navigatie werd breder uitgebouwd, er werd een afzonderlijk onderdeel voor producten en realisaties voorzien én een nieuwssectie ingebouwd. Door de grote interne motivatie bij Window Place zelf werden deze systemen snel door de organisatie geadopteerd waardoor de website van een statisch geheel werd getransformeerd tot een échte website in beweging. De trots en het enthousiasme die de werknemers en zaakvoerders hebben over de kwaliteit van hun werk en hun inzet werd zo ook overgebracht op de pagina’s van de website.

De nieuwe contentstrategie werpte erg snel z’n vruchten af in de zoekresultaten van Google. Al snel werden de eerste resultaten geboekt. Ik neem hieronder drie belangrijke keywordgroepen ter illustratie.

Het toont hoe snel resultaten kunnen geboekt worden door een contentoptimalisatie zonder al te veel toeters en bellen. In het geval van Window Place werd alle contentcreatie binnen de organisatie gedaan, waardoor het budget erg beperkt kon worden gehouden.

Het project loopt natuurlijk nog verder, maar de ommekeer is voor Window Place duidelijk ingezet!

05 mrt

Google toont nu ook menu’s van restaurants!

 

Google MenusHet was al een paar weken geleden aangekondigd op Search Engine Land, maar het bleef op dat moment gewoon bij tests. Vandaag werd publiek gemaakt dat de testfase gedaan is, en in de VS kunnen we de eerste resultaten ook “live” zien.

Hoewel we een aantal restaurants als klant hebben hier bij Inbound is er geen reden om al te gaan proberen dit ook in Google.be te krijgen. Google liet met onderstaand bericht weten gebruik te maken van een partner voor deze menu’s, wat wil zeggen dat in de praktijk alleen Amerikaanse restaurants momenteel kunnen voorzien worden van dit soort informatie…

We get all of our menu data from a partner, similarly to how we show other types of answers, like weather. As our data comes from a 3rd party provider, we cannot add menus for individual restaurants directly, but we are constantly working to expand our database of menus and restaurants.

We blijven dit natuurlijk van dichtbij volgen. Van zodra er informatie is over een mogelijke partner in Europa houden we jullie zeker op de hoogte!

25 feb

“Google Shopping Campaigns” kort voorgesteld

 

Iedere dag maken mensen gebruik van Google om meer informatie te vergaren over een bepaald product dat ze wensen aan te schaffen. Als online adverteerder is het dan ook logisch dat je deze mensen naar jouw site wilt leiden en niet naar die van een mogelijke concurrent. Google voorzag daarom reeds langer de mogelijkheid binnen Adwords om “Product Listing Ads” aan te maken, een soort visuele weergave van (betaalde) zoekresultaten voor een productpagina. Voor diegenen die hier reeds gebruik van maakten verandert er niet zo bijzonder veel, uitgezonderd de manier waarop je je campagnes beheert.

Google Product Listing Ads Echter, het aanmaken van dergelijke campagnes leek voor het merendeel van de adverteerders een veel te complexe onderneming. Daarom komt Google nu op de proppen met  “Shopping Campaigns”, een nieuw advertentietype binnen Adwords dat het handelaars moet vergemakkelijken mogelijke klanten te bereiken en hun producten duidelijker naar voor te laten komen in de zoekresultaten.

Tot voor kort beperkte Google het gebruik van dit veelbelovende advertentieplatform echter tot een gelimiteerd aantal adverteerders. Maar sinds een week geleden is het systeem ook in België en Nederland beschikbaar en is het ook opengesteld voor het grote publiek. Iedereen kan dus beginnen adverteren op allerlei individuele producten. Voor ons het perfecte moment om “Google Shopping Campaigns” eens nader te bekijken.

Productgroepen

De eerste stap die Google van je vraagt is je Adwords account te koppelen met je Google Merchant Center account en vervolgens een databestand met alle productinformatie te importeren. Deze producten worden vervolgens mooi en overzichtelijk in je Adwords account ingevoegd en komen standaard onder de productgroep “Alle Producten” te staan. Nadien kan je hierbinnen dan wel eenvoudig verschillende nieuwe productgroepen gaan samenstellen.

Er zijn een heleboel mogelijke manieren waarop je je assortiment verder kan gaan opsplitsen in verschillende productgroepen: bestsellers, prijsinterval, uitverkoop, kleur, grootte, geslacht, categoriëen et cetera. Zo kan je bijvoorbeeld je assortiment aan groene schoenen of broeken van Levi’s gaan bundelen in een aparte productgroep.

Het grote verschil met het vorige systeem is dat handelaars voortaan niet meer wijzigingen in hun datafeed moeten aanbrengen, maar hun productgroepen rechtstreeks binnen Adwords kunnen aanmaken.

Prestaties meten

reporting-dimensions-google-shopping-campaigns Het gigantische voordeel van op een dergelijke manier online te adverteren is dat je eenvoudig de prestaties van een product of productattribuut kan nagaan. Beslissingen om eventueel meer of minder te gaan adverteren voor een bepaald product kan je dus veel beter funderen en rusten dus niet meer op louter giswerk.

Daarnaast zal Google je ook tonen hoe de prestaties van jouw producten zich verhouden tegenover die van je concurrentie. En ook al gaat het hier niet over individuele cijfers, de gemiddelden binnen je sector geven je toch al een prima indicatie.