10 dec

Contentstrategie: het belang van een contentplan

 

content planEen mooie, duidelijke website is één ding. Voor de zoekmachines heb je echter ook een hele hoop content nodig: liefst goed, duidelijk en indien mogelijk ook nog eens gerelateerd aan keywords gerelateerd aan je website. Daarom zorgen wij bij het opmaken van een SEO-plan altijd voor een degelijke on-site strategie op contentvlak. Het hele proces is samen te vatten in enkele simpele stappen.

1. Het afwerken van een goede keywordlijst

Zonder een goede keywordlijst kan je moeilijk van start gaan met een contentstrategie. Een degelijke lijst, met prioriteiten is een absolute must. Waar je vroeger met de Keyword Tool aan de gang kon is het vandaag een beetje moeilijker geworden. Wij gebruiken zowel Keyword Planner als enkele eigen tools om een keywordlijst op te bouwen die de belangrijkste keywords bevat waarop je zeker gevonden wil worden.

20 okt

Maak kennis met Google Hummingbird

 

Google Hummingbird Algoritme Enkele dagen geleden kwam Google nog eens op de proppen met behoorlijk groot nieuws. Als we hen mogen geloven, maken we intussen alweer een maand gebruik van een compleet nieuw zoekalgoritme. Dat de populaire zoekmachine vorige week vijftien kaarsjes uitblies, is hier waarschijnlijk niet vreemd aan. De laatste keer dat Google een dergelijke grote wijziging doorvoerde binnen haar zoekmachine is inmiddels alweer van 2001 geleden, dus het is wel gepast hier even bij stil te blijven staan. Ohja, het kind luistert trouwens naar de naam Google Hummingbird.

Betekent dit dan ook meteen het einde van het befaamde Google Pagerank algoritme? Die stelling mogen we alvast meteen van tafel vegen, want zoals zoveel andere factoren blijft Pagerank een invloedrijk criterium voor Google. Daarnaast hebben andere belangrijke updates (lees: Panda en Penguin) van het oude algoritme ook hun plaats in het nieuwe Hummingbird. Het nieuwe algoritme is in vele opzichten dus erg gelijkend op haar voorganger, maar waarschijnlijk eerder opgeschoond en herschreven om sneller en accurater data weer te geven.

Maar uiteraard zijn er ook wel enkele nieuwigheden aan verbonden. In de toekomst kunnen we in principe veel complexere zoekopdrachten gaan uitvoeren. Voordien bestonden onze zoekopdrachten uit afzonderlijke keywords maar in de toekomst kunnen we ook in een soort van conversatie met Google bepaalde informatie opvragen.

26 sep

Valid HTML en SEO…

 

Ik zeg het al jaren: Google wordt steeds beter in het lezen van website code, en validatie for the sake of SEO is compleet onnodig. Vandaag bevestigt Matt Cutts van Google dat het niet uitmaakt hoe valid je HTML-code is opgebouwd, maar veel meer hoe goed je content is…

En toch… Bij het bouwen van een website is het altijd belangrijk om een website zo goed mogelijk volgens de bestaande webstandaarden te bouwen om niet-SEO redenen. Wij proberen alleen af te stappen van valid code om enkele praktische redenen:

  1. Bij het inbouwen van externe, niet-validerende code
  2. Om een website sneller te maken
  3. Net om SEO-redenen (schema.org, rel=”” attributes, …)

Long story short: het is voor je SEO geen ramp dat je website niet 100% valideert, maar probeer je website zo goed mogelijk te maken – en fouten vooral te maken tegen de validatie voor de juiste reden! 🙂

24 sep

De hreflang tag voor een international doelpubliek

 

Indien je website zich richt tot een internationaal doelpubliek en je om die reden ook tijd hebt geïnvesteerd in het voorzien van verschillende (taal)versies, wens je uiteraard dat je bezoekers meteen naar de voor hen relevante url’s gestuurd worden. In de meeste gevallen zal Google gaan kijkenGebruik maken van de hreflang tag naar de extensie van je ccTLD (ook gekend als de country-specific top level domains).

Deze methode is echter allesbehalve foutbestendig. Het is bijvoorbeeld niet zo dat iedere website zich op een landspecifieke domeinnaam bevindt. Daarnaast is het ook mogelijk dat iedere taalvariant van je website gehost is op een apart subdomein (bv. fr.inbound.be ipv inbound.fr). En zelfs dan nog slaagt Google de bal nu en dan wel eens mis. Om dergelijke problemen het best het hoofd te kunnen bieden, heeft Google een tijd geleden de rel=”alternate” hreflang=”x” tag in het leven geroepen.

22 sep

“Not provided” keyword data aandeel staat op ontploffen…

 

not provided keyword dataWe zagen het al wel even aankomen. Sinds Google Analytics de doorklikdata van ingelogde (en over SSL surfende) gebruikers niet meer toonde werd het aandeel “not provided” keyword data in Google Analytics voor al onze klanten en onze eigen projecten steeds groter. In de komende weken zou het wel eens dramatisch veel sneller kunnen gaan, aangezien Google nu ook niet-ingelogde gebruikers naar de https://-variant van z’n domeinnaam stuurt…

Wat wil dat zeggen?

Dat er een pak minder data zijn zijn om zowel resultaten van een SEO-campagne te meten als om keyword research te doen. Het wil ook zeggen dat het nòg belangrijker zal worden om een creatief SEO-team achter je website te hebben. Wij zijn alleszins vandaag al door deze Moz-blogpost gegaan, en zorgen ervoor dat we steeds up to date voor onze klanten!

19 sep

Nofollow links: niet bang van zijn!

 

Als SEO bedrijf komen we relatief vaak in contact met websites waarop een link voor één van onze klanten wel interessant zou zijn – maar waar we volgens de richtlijnen van Google genoodzaakt zijn om hier een nofollow link van te maken. Hoewel Google altijd duidelijk heeft gesteld dat nofollow links perfect zijn voor zaken als betaalde links of reacties op blogposts zijn er toch een hele hoop mensen die dachten dat een overvloed aan nofollow links wel eens een negatief signaal zou kunnen geven aan Google.

Deze week heeft Matt Cutts duidelijk gesteld dat dat niet het geval is in onderstaande video op het Google Webmaster Help kanaal op YouTube.

Voor ons was dit geen enorme verrassing. Google heeft altijd relatief duidelijk gecommuniceerd over het nofollow link attribuut (wat bij Google eerder uitzonderlijk is!), en deze video bevestigt dus vooral wat ze al enkele jaren duidelijk proberen te maken.

Voor onze klanten verandert er dus niets: wij maken een link nofollow wanneer hij na vergoeding tot stand is gekomen en Google vindt dat perfect zo!

16 aug

Content Delivery Networks: MaxCDN en CloudFlare

 

Er zijn verschillende manieren om je website sneller te maken. Ik vermeldde Content Delivery Networks al even in een blogpost in januari en vandaag bekijken we ercdn twee in wat meer detail: MaxCDN en CloudFlare. Bij Inbound gebruiken we, afhankelijk van het project en de noden van de klant beide op regelmatige basis…

Een Content Delivery Network is eigenlijk niet meer dan een netwerk van servers die op verschillende locaties ter wereld een kopie van je bestanden bewaren en zo mensen van over de hele wereld een relatief locale versie van je website tonen. Onze website staat bijvoorbeeld op een hoogwaardige server in Amsterdam, maar als een bezoeker uit de Verenigde Staten op bezoek komt krijgt hij een versie te zien vanop een server in San Francisco, New York of Virginia – een stuk beter voor de laadtijd en dus zijn ervaring.

Een snellere website zonder grote aanpassingen aan de broncode van je website te moeten aanbrengen: zeker de moeite om te overwegen dus!

08 aug

Ons kantoor, nu makkelijk te vinden!

 

In januari begonnen we hier met het Inbound-project, en na een rustige start zijn we echt in volle vaart aan het werken voor een hele hoop Belgische klanten. Goed nieuws, natuurlijk, en dat wil zeggen dat we ook wel eens een klant op bezoek krijgen op kantoor. Waar we tot voor kort in een anoniem huis op de Prins Boudewijnlaan in Edegem zaten, is datzelfde gebouw sinds deze week een pak minder anoniem geworden.

Na een tip van onze vrienden van Mac21 kwamen we bij Total Concept terecht die de plaatsing van onze reclamezuil en de belettering op onze gevel op zich namen. Het eindresultaat kan je hieronder zien:

kantoor Inbound

Vinden jullie het een beetje geslaagd?

11 jul

Facebook introduceert Graph Search

 

facebook-graph-search-thumb

Het zal zo ongeveer een half jaar geleden geweest  dat Facebook hun eigen zoekmachine “Graph Search” aan het publiek bekend maakte. Echter totnogtoe konden enkel gebruikers die zich daarvoor speciaal hadden aangemeld, gebruik maken van deze nieuwe feature. Echter, sinds enkele dagen acht het sociale platform de zoekmachine gebruiksklaar en zijn ze aldus begonnen met de uitrol ervan voor het grote publiek. Eerst aan de beurt zijn die mensen die hun taal op Amerikaans Engels hebben ingesteld, maar anderen zouden mogelijk al snel volgen. Dit kan wel eens een belangrijk moment zijn, want volgens ons zou deze zoekmachine wel eens verregaande gevolgen kunnen hebben op de wereld van de digitale marketing. Voor diegenen die het in Keulen horen donderen wanneer we het over Graph Search hebben, leg ik het graag even kort uit.

Welnu, deze nieuwe zoekmachine van Facebook stelt gebruikers in staat voortaan veel verfijnder alsook gepersonaliseerder te zoeken binnen de gigantische Facebook databank. Search wordt alsmaar socialer, en dat hebben ze bij Facebook in elk geval goed begrepen. Zo kun je dus voortaan bijvoorbeeld informatie over restaurants, films, muziek, … opzoeken en bijvoorbeeld gaan filteren op die resultaten die ook populair zijn bij je vrienden. Daarnaast is het ook eenvoudiger om te gaan zoeken op profielen die voldoen aan een specifiek aantal criteria, als bijvoorbeeld “vrienden die op een evenement hebben ingecheckt”. De mogelijkheden zijn eigenlijk zeer divers.

Voorlopig is Graph Search enkel beschikbaar op de desktopversie van Facebook, maar er zou ook al naarstig gewerkt werden aan een mobiele variant!

26 jun

Google maakt statement over #LGBT

  • Bert Geens
  • geen commentaren
 

Vandaag is een grote dag voor de holebi-community in de VS – meer daarover kan je hier en hier vinden. Ook Google viert dat, en wel op een heel grafische wijze zoals je hieronder kan zien…

Gay Marriage GOogle

Google toont deze regenboog voor zowel “gay marriage” als voor “LGBT community”. Mooi zo – een statement durven maken is niet slecht, denken we hier zo.