Een website is meestal hét uithangbord van uw bedrijf online en daarom is het van belang dat
- De bezoekers van uw website aangetrokken worden en niet afgestoten worden
- Mensen ook effectief op uw uithangbord terechtkomen.
Als we een website volledig ontleden zien we twee verschillende elementen: De opbouw en ontwerp van je website enerzijds, en woorden, teksten, afbeeldingen,… ofwel content anderzijds. Hoewel beide elementen meestal los staan van elkaar, zijn ze beide essentieel voor een goede website. In deze blogpost wordt voornamelijk dieper in gegaan op de content van een website en waarom het belangrijk is goede content te hebben.
Ideaal lijkt het om met de definitie van content te beginnen. Woordenboeken leren ons dat content ‘hetgene is dat je op een website, in een publicatie of in een database vindt’. ‘Hetgene’ is zeer breed en houdt niet alleen de teksten die je op je website plaatst in, maar ook de foto’s, video’s,… Bij een goede contentstrategie is het dan ook belangrijk dat met al de elementen rekening wordt gehouden.
Het spreekt ook voor zich dat in de moderne maatschappij mensen niet meer op zoek zijn naar duffe, droge, hersenloze reclame voor je bedrijf of product maar mensen eerder op zoek zijn naar nuttige en relevante informatie. Een website moet daardoor dus voorzien zijn van de nodige relevante content. Content marketing is daardoor misschien wel dé belangrijkste hedendaagse marketingvorm.
Waarom is goede content belangrijk?
- Content doet uw bedrijf naar voren brengen als expert: In onze blogpost over waarom bedrijven moeten bloggen haalden we dit punt al aan en logischerwijze komt dit argument weer naar boven: Wanneer u regelmatig nieuwe content plaatst over uw producten/diensten en over relevante thema’s voor uw bedrijf toont u aan dat u mee bent met de markt en weet waarover u praat.
- Goede content brengt extra trafiek naar je website: Dit gebeurt op twee verschillende manieren: door te schrijven over relevante onderwerpen zal uw content ook in zoekmachines te vinden door het publiek. Wanneer de content voldoende interessant bevonden wordt, wordt dit bovendien ook geshared via sociale media waardoor uw bedrijf ook buiten uw directe publiek aan bod kan komen.
- Content is essentieel voor SEO: uw website mag nog zo een meesterwerk zijn qua design: zoekmachines werken op basis van (tekstuele) content: Heeft uw website niets te vertellen, dan zullen zoekmachines uw meesterwerk niet meteen meenemen in de zoekresultaten. Voorzie daarom goede content met relevante keywords.
Waar moet je op letten?
- Weet wat je publiek wil: het is belangrijk om te weten wat uw publiek wil qua content alvorens u in uw pen kruipt. Onmisbaar voor uw website is de benoeming van uw producten en/of uw diensten met een gedetailleerde beschrijving, en een duidelijke contactpagina om potentiële klanten meteen op te kunnen vangen.
- Let op je huisstijl en imago: Het spreekt voor zich dat een bedrijf zoals Red Bull zich niet te veel inlaat met technische details van de energy drink en zich zal focussen op het sportieve en ‘extreme’ aspect van de energy drink, met kleurrijke beelden en jong taalgebruik. Bent u dan weer een verzekeringsexpert, dan is het van belang om u door uw content zo professioneel mogelijk over te laten komen.
Wenst u meer informatie over een goed Content Managementsysteem of wenst u een audit van uw huidige content? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen.
Geef een reactie