Waarom een e-mailcampagne?
Je hebt als bedrijf een doel voor ogen en je wil er voor zorgen dat een zo groot mogelijk deel van je publiek getriggerd wordt zodat jij je doel behaalt. Klinkt allemaal zeer logisch, maar hoe bereik je het best dit publiek?
Laten we als voorbeeld het fictieve bedrijf ‘Knijpers’ nemen, een online winkel gespecialiseerd in wasknijpers. Knijpers heeft een heel nieuw gamma aan wasknijpers in de mooiste kleurtjes en de nieuwste materialen en zou dit heel graag delen met de buitenwereld. Een TV- en/of radiocampagne kost veel en is voor dit doel inefficiënt. Je kan er natuurlijk voor zorgen dat door een goede SEO-campagne of SEA-campagne je nieuwe gamma mooi zichtbaar is op Google, maar niet iedereen Googlet dagelijks naar wasknijpers natuurlijk.
Wat mensen quasi wel dagelijks lezen daarentegen zijn hun mails. En terwijl dit vroeger vooral ’s avonds werd gelezen ontvangen en lezen mensen steeds vaker hun e-mails via smartphones en tablets.
1. Inhoud
Je hebt je doel voor ogen, maar daarom zit de mail nog niet bij je publiek in de mailbox. Bij het maken van je mail zijn onder andere volgende elementen belangrijk:
-
- Afzender & Titel: Deze twee horen zeer nauw samen en hiermee begint het ook allemaal. Kies voor een persoonlijke, uitdagende en overtuigende aanpak.Ga niet voor een mail met de titel ‘Nieuwe wasknijpers’ titel van noreply@knijpers.be maar ga voor een meer persoonlijke titel als ‘Hallo Wendy, ontdek hier onze nieuwe collectie wasknijpers’ verzonden door ‘Frank van Knijpers’.
- Design: Je mail designen kan je perfect zelf doen maar het is niet onbelangrijk rekening te houden met je huisstijl. Voorzie zeker ook enkele afbeeldingen met (korte) begeleidende tekst. Je wil tenslotte pronken met je nieuwe soort wasknijpers en mensen aanzetten om deze in huis te nemen.
- Call to action: Je uiteindelijke doel van je e-mail is uiteraard om je publiek je nieuwe wasknijpers te laten kopen. Het spreekt voor zich dat ze dan eerst getriggerd moeten worden om je website te openen. Voorzie daarom een duidelijke call to action in je mail en zorg er voor dat die goed opvalt. Een duidelijke, opvallende button werkt vaak goed.Twijfel je over verscheidene ontwerpen van je e-mail dan kan je ze altijd testen via een A/B-test. Daarin worden twee (of eventueel meer) ontwerpen getest bij een kleiner publiek en worden de metrics bekeken. De mail met de beste resultaten kan dan gebruikt worden voor de uiteindelijke campagne.
2. Database
Een goede mail hebben is zeer belangrijk, maar daarom heb je niet meteen een goede database voor handen. Door de privacywetgeving is het veel moeilijker om zo maar e-mailadressen te verkrijgen dus zal er vaak op creatieve wijze op zoek gegaan moeten worden.
In het geval van Knijpers is dit eenvoudiger: het is toegestaan als bedrijf om je bestaande klanten op de hoogte te houden van nieuwe producten en diensten. Om nieuwe relevante klanten te bereiken is het interessant om klanten zo eenvoudig mogelijk zich te kunnen laten inschrijven op de nieuwsbrief (zet dit duidelijk op je homepage!) en ook uit wedstrijden en acties kan je vaak nuttige data halen. Vergeet echter niet dat het verplicht is om het opt-in te maken zodat mensen kunnen kiezen om je nieuwsbrief te ontvangen.
3. Timing
Tegenwoordig ontvangt en leest de meerderheid zijn mails mobiel en dus ‘altijd en overal’. Toch is het interessant om rekening te houden met wanneer je een e-mail verstuurt.
Uit onderzoek van GetResponse blijkt dan ook dat maar liefst 25% van de totale mails geopend wordt binnen het uur na verzending. Bij het tweede uur daalt dit al snel naar 9,52% en na 24 uur is dit nog slechts 0,63%. Het is daarom zeker van belang in te schatten wanneer uw publiek je mail zal lezen. De meeste mails worden geopend rond tussen 8u-9u en 15u-16u. En bovendien blijkt donderdag de beste dag te zijn om mails te versturen.
Maar vergeet vooral ook niet rekening te houden met eigen data die je voor handen hebt. Blijkt bijvoorbeeld 30% van de kopers bij Knijpers op woensdag hun spullen te hebben gekocht, denk er dan zeker aan je campagne op woensdag uit te voeren.
4. Landingspagina
E-mail klaar, database in orde en een juist moment voor ogen om de mail te verzenden? Dan is er nog één belangrijk element dat niet vergeten mag worden: de landingspagina! De landingspagina zelf zal niets veranderen aan de metrics van de e-mailcampagne zelf maar helpt er wel bij om uiteindelijk de conversie te vergroten. Wat baat immers een goed uitgekiende e-mailcampagne als je publiek snel afgestoten wordt van de landingspagina op je website?
Voor een goede en snelle uitwerking van uw e-mailcampagne en een goede e-maildatabase kan u steeds bij Inbound terecht
Geef een reactie