05 mrt

Google toont nu ook menu’s van restaurants!

 

Google MenusHet was al een paar weken geleden aangekondigd op Search Engine Land, maar het bleef op dat moment gewoon bij tests. Vandaag werd publiek gemaakt dat de testfase gedaan is, en in de VS kunnen we de eerste resultaten ook “live” zien.

Hoewel we een aantal restaurants als klant hebben hier bij Inbound is er geen reden om al te gaan proberen dit ook in Google.be te krijgen. Google liet met onderstaand bericht weten gebruik te maken van een partner voor deze menu’s, wat wil zeggen dat in de praktijk alleen Amerikaanse restaurants momenteel kunnen voorzien worden van dit soort informatie…

We get all of our menu data from a partner, similarly to how we show other types of answers, like weather. As our data comes from a 3rd party provider, we cannot add menus for individual restaurants directly, but we are constantly working to expand our database of menus and restaurants.

We blijven dit natuurlijk van dichtbij volgen. Van zodra er informatie is over een mogelijke partner in Europa houden we jullie zeker op de hoogte!

25 feb

“Google Shopping Campaigns” kort voorgesteld

 

Iedere dag maken mensen gebruik van Google om meer informatie te vergaren over een bepaald product dat ze wensen aan te schaffen. Als online adverteerder is het dan ook logisch dat je deze mensen naar jouw site wilt leiden en niet naar die van een mogelijke concurrent. Google voorzag daarom reeds langer de mogelijkheid binnen Adwords om “Product Listing Ads” aan te maken, een soort visuele weergave van (betaalde) zoekresultaten voor een productpagina. Voor diegenen die hier reeds gebruik van maakten verandert er niet zo bijzonder veel, uitgezonderd de manier waarop je je campagnes beheert.

Google Product Listing Ads Echter, het aanmaken van dergelijke campagnes leek voor het merendeel van de adverteerders een veel te complexe onderneming. Daarom komt Google nu op de proppen met  “Shopping Campaigns”, een nieuw advertentietype binnen Adwords dat het handelaars moet vergemakkelijken mogelijke klanten te bereiken en hun producten duidelijker naar voor te laten komen in de zoekresultaten.

Tot voor kort beperkte Google het gebruik van dit veelbelovende advertentieplatform echter tot een gelimiteerd aantal adverteerders. Maar sinds een week geleden is het systeem ook in België en Nederland beschikbaar en is het ook opengesteld voor het grote publiek. Iedereen kan dus beginnen adverteren op allerlei individuele producten. Voor ons het perfecte moment om “Google Shopping Campaigns” eens nader te bekijken.

Productgroepen

De eerste stap die Google van je vraagt is je Adwords account te koppelen met je Google Merchant Center account en vervolgens een databestand met alle productinformatie te importeren. Deze producten worden vervolgens mooi en overzichtelijk in je Adwords account ingevoegd en komen standaard onder de productgroep “Alle Producten” te staan. Nadien kan je hierbinnen dan wel eenvoudig verschillende nieuwe productgroepen gaan samenstellen.

Er zijn een heleboel mogelijke manieren waarop je je assortiment verder kan gaan opsplitsen in verschillende productgroepen: bestsellers, prijsinterval, uitverkoop, kleur, grootte, geslacht, categoriëen et cetera. Zo kan je bijvoorbeeld je assortiment aan groene schoenen of broeken van Levi’s gaan bundelen in een aparte productgroep.

Het grote verschil met het vorige systeem is dat handelaars voortaan niet meer wijzigingen in hun datafeed moeten aanbrengen, maar hun productgroepen rechtstreeks binnen Adwords kunnen aanmaken.

Prestaties meten

reporting-dimensions-google-shopping-campaigns Het gigantische voordeel van op een dergelijke manier online te adverteren is dat je eenvoudig de prestaties van een product of productattribuut kan nagaan. Beslissingen om eventueel meer of minder te gaan adverteren voor een bepaald product kan je dus veel beter funderen en rusten dus niet meer op louter giswerk.

Daarnaast zal Google je ook tonen hoe de prestaties van jouw producten zich verhouden tegenover die van je concurrentie. En ook al gaat het hier niet over individuele cijfers, de gemiddelden binnen je sector geven je toch al een prima indicatie.

 

10 dec

Contentstrategie: het belang van een contentplan

 

content planEen mooie, duidelijke website is één ding. Voor de zoekmachines heb je echter ook een hele hoop content nodig: liefst goed, duidelijk en indien mogelijk ook nog eens gerelateerd aan keywords gerelateerd aan je website. Daarom zorgen wij bij het opmaken van een SEO-plan altijd voor een degelijke on-site strategie op contentvlak. Het hele proces is samen te vatten in enkele simpele stappen.

1. Het afwerken van een goede keywordlijst

Zonder een goede keywordlijst kan je moeilijk van start gaan met een contentstrategie. Een degelijke lijst, met prioriteiten is een absolute must. Waar je vroeger met de Keyword Tool aan de gang kon is het vandaag een beetje moeilijker geworden. Wij gebruiken zowel Keyword Planner als enkele eigen tools om een keywordlijst op te bouwen die de belangrijkste keywords bevat waarop je zeker gevonden wil worden.

20 okt

Maak kennis met Google Hummingbird

 

Google Hummingbird Algoritme Enkele dagen geleden kwam Google nog eens op de proppen met behoorlijk groot nieuws. Als we hen mogen geloven, maken we intussen alweer een maand gebruik van een compleet nieuw zoekalgoritme. Dat de populaire zoekmachine vorige week vijftien kaarsjes uitblies, is hier waarschijnlijk niet vreemd aan. De laatste keer dat Google een dergelijke grote wijziging doorvoerde binnen haar zoekmachine is inmiddels alweer van 2001 geleden, dus het is wel gepast hier even bij stil te blijven staan. Ohja, het kind luistert trouwens naar de naam Google Hummingbird.

Betekent dit dan ook meteen het einde van het befaamde Google Pagerank algoritme? Die stelling mogen we alvast meteen van tafel vegen, want zoals zoveel andere factoren blijft Pagerank een invloedrijk criterium voor Google. Daarnaast hebben andere belangrijke updates (lees: Panda en Penguin) van het oude algoritme ook hun plaats in het nieuwe Hummingbird. Het nieuwe algoritme is in vele opzichten dus erg gelijkend op haar voorganger, maar waarschijnlijk eerder opgeschoond en herschreven om sneller en accurater data weer te geven.

Maar uiteraard zijn er ook wel enkele nieuwigheden aan verbonden. In de toekomst kunnen we in principe veel complexere zoekopdrachten gaan uitvoeren. Voordien bestonden onze zoekopdrachten uit afzonderlijke keywords maar in de toekomst kunnen we ook in een soort van conversatie met Google bepaalde informatie opvragen.

26 sep

Valid HTML en SEO…

 

Ik zeg het al jaren: Google wordt steeds beter in het lezen van website code, en validatie for the sake of SEO is compleet onnodig. Vandaag bevestigt Matt Cutts van Google dat het niet uitmaakt hoe valid je HTML-code is opgebouwd, maar veel meer hoe goed je content is…

En toch… Bij het bouwen van een website is het altijd belangrijk om een website zo goed mogelijk volgens de bestaande webstandaarden te bouwen om niet-SEO redenen. Wij proberen alleen af te stappen van valid code om enkele praktische redenen:

  1. Bij het inbouwen van externe, niet-validerende code
  2. Om een website sneller te maken
  3. Net om SEO-redenen (schema.org, rel=”” attributes, …)

Long story short: het is voor je SEO geen ramp dat je website niet 100% valideert, maar probeer je website zo goed mogelijk te maken – en fouten vooral te maken tegen de validatie voor de juiste reden! 🙂

24 sep

De hreflang tag voor een international doelpubliek

 

Indien je website zich richt tot een internationaal doelpubliek en je om die reden ook tijd hebt geïnvesteerd in het voorzien van verschillende (taal)versies, wens je uiteraard dat je bezoekers meteen naar de voor hen relevante url’s gestuurd worden. In de meeste gevallen zal Google gaan kijkenGebruik maken van de hreflang tag naar de extensie van je ccTLD (ook gekend als de country-specific top level domains).

Deze methode is echter allesbehalve foutbestendig. Het is bijvoorbeeld niet zo dat iedere website zich op een landspecifieke domeinnaam bevindt. Daarnaast is het ook mogelijk dat iedere taalvariant van je website gehost is op een apart subdomein (bv. fr.inbound.be ipv inbound.fr). En zelfs dan nog slaagt Google de bal nu en dan wel eens mis. Om dergelijke problemen het best het hoofd te kunnen bieden, heeft Google een tijd geleden de rel=”alternate” hreflang=”x” tag in het leven geroepen.

22 sep

“Not provided” keyword data aandeel staat op ontploffen…

 

not provided keyword dataWe zagen het al wel even aankomen. Sinds Google Analytics de doorklikdata van ingelogde (en over SSL surfende) gebruikers niet meer toonde werd het aandeel “not provided” keyword data in Google Analytics voor al onze klanten en onze eigen projecten steeds groter. In de komende weken zou het wel eens dramatisch veel sneller kunnen gaan, aangezien Google nu ook niet-ingelogde gebruikers naar de https://-variant van z’n domeinnaam stuurt…

Wat wil dat zeggen?

Dat er een pak minder data zijn zijn om zowel resultaten van een SEO-campagne te meten als om keyword research te doen. Het wil ook zeggen dat het nòg belangrijker zal worden om een creatief SEO-team achter je website te hebben. Wij zijn alleszins vandaag al door deze Moz-blogpost gegaan, en zorgen ervoor dat we steeds up to date voor onze klanten!

19 sep

Nofollow links: niet bang van zijn!

 

Als SEO bedrijf komen we relatief vaak in contact met websites waarop een link voor één van onze klanten wel interessant zou zijn – maar waar we volgens de richtlijnen van Google genoodzaakt zijn om hier een nofollow link van te maken. Hoewel Google altijd duidelijk heeft gesteld dat nofollow links perfect zijn voor zaken als betaalde links of reacties op blogposts zijn er toch een hele hoop mensen die dachten dat een overvloed aan nofollow links wel eens een negatief signaal zou kunnen geven aan Google.

Deze week heeft Matt Cutts duidelijk gesteld dat dat niet het geval is in onderstaande video op het Google Webmaster Help kanaal op YouTube.

Voor ons was dit geen enorme verrassing. Google heeft altijd relatief duidelijk gecommuniceerd over het nofollow link attribuut (wat bij Google eerder uitzonderlijk is!), en deze video bevestigt dus vooral wat ze al enkele jaren duidelijk proberen te maken.

Voor onze klanten verandert er dus niets: wij maken een link nofollow wanneer hij na vergoeding tot stand is gekomen en Google vindt dat perfect zo!

16 aug

Content Delivery Networks: MaxCDN en CloudFlare

 

Er zijn verschillende manieren om je website sneller te maken. Ik vermeldde Content Delivery Networks al even in een blogpost in januari en vandaag bekijken we ercdn twee in wat meer detail: MaxCDN en CloudFlare. Bij Inbound gebruiken we, afhankelijk van het project en de noden van de klant beide op regelmatige basis…

Een Content Delivery Network is eigenlijk niet meer dan een netwerk van servers die op verschillende locaties ter wereld een kopie van je bestanden bewaren en zo mensen van over de hele wereld een relatief locale versie van je website tonen. Onze website staat bijvoorbeeld op een hoogwaardige server in Amsterdam, maar als een bezoeker uit de Verenigde Staten op bezoek komt krijgt hij een versie te zien vanop een server in San Francisco, New York of Virginia – een stuk beter voor de laadtijd en dus zijn ervaring.

Een snellere website zonder grote aanpassingen aan de broncode van je website te moeten aanbrengen: zeker de moeite om te overwegen dus!

08 aug

Ons kantoor, nu makkelijk te vinden!

 

In januari begonnen we hier met het Inbound-project, en na een rustige start zijn we echt in volle vaart aan het werken voor een hele hoop Belgische klanten. Goed nieuws, natuurlijk, en dat wil zeggen dat we ook wel eens een klant op bezoek krijgen op kantoor. Waar we tot voor kort in een anoniem huis op de Prins Boudewijnlaan in Edegem zaten, is datzelfde gebouw sinds deze week een pak minder anoniem geworden.

Na een tip van onze vrienden van Mac21 kwamen we bij Total Concept terecht die de plaatsing van onze reclamezuil en de belettering op onze gevel op zich namen. Het eindresultaat kan je hieronder zien:

kantoor Inbound

Vinden jullie het een beetje geslaagd?