De zoekmachine van Google maakt gebruik van een bijzonder groot aantal algoritmes om te bepalen hoe de resultaten in een zoekopdracht geordend moeten worden. Omdat ze er bij Google ook naar streven om steeds de meest waardevolle zoekresultaten te kunnen aanbieden, zijn deze algoritmes voortdurend in verandering. Daarom is het als “web publisher” ook van essentieel belang dat je goed op de hoogte blijft van alle veranderingen die Google doorvoert aan haar zoekalgoritmen. Het is immers zo dat bepaalde technieken die vroeger werkten nu niet meer succesvol zijn of meer zelfs contraproductief kunnen werken.
De meeste veranderingen aan de algoritmes zijn zo miniem dat ze vaak onopgemerkt blijven, maar nu en dan wordt de sector opgeschrikt door een gigantische update die veel gevolgen heeft. Eén van de grootste veranderingen die Google heeft doorgevoerd in haar zoekalgoritmen was zonder twijfel in 2011 toen de strijd werd aangegaan met de zogenaamde low quality websites en link farms. Er werd toen gewag gemaakt van twee grote updates, namelijk Google Panda en Google Penguin, elk met een eigen specifiek doel. Matt Cutts kondigde vorige week trouwens nog aan dat er binnenkort nog nieuwe aanpassingen aan Panda en Penguin zitten aan te komen.
Google Panda
Aanvankelijk stond de Google Panda update meer bekend onder de naam farmer update, omdat al snel duidelijk werd dat Google met deze update het probleem van de zogenaamde content farms wenste aan te pakken. Dit zijn websites die desondanks hun slechte kwaliteit van inhoud toch hoge posities wisten te behalen door spammy technieken zoals het in overvloed kopiëren van andermans content.
Ook al was de update aanvankelijk vooral bedoeld om deze content farms te viseren, vielen er ook snel heel wat andere slachtoffers waaronder ook gerenommeerde namen als squidoo.com, ezinearticles.com, about.com, etc. Zonder overdrijven mogen we toch stellen dat er een ware schokgolf door webmasterwereld ging. Heel veel websites zagen hun goede rankings met de noorderzon vertrekken, alsook de inkomsten die ze hiermee genereerden.
Maar daar waar er verliezers zijn, zijn er onvermijdelijk ook winnaars natuurlijk. Webmasters die zich altijd bijzonder hadden ingespand om unieke, goed geschreven teksten aan te bieden maar toch achterop bleven hinken, maakten nu plots een gigantische sprong in de zoekresultaten.
Een belangrijke les die we hieruit kunnen trekken is dat de tijd van teksten schrijven specifiek bedoeld voor zoekmachines definitief passé is. Bij het schrijven van nieuwe teksten houden we best steeds in het achterhoofd dat de teksten aantrekkelijk moeten zijn voor onze menselijke bezoekers, en we dus best geen trucjes proberen om de zoekmachines te slim af te zijn. Op een dag komen deze technieken toch ongetwijfeld als een genadeloze boemerang terug.
Google Penguin
Ongeveer in dezelfde periode als de Panda update kwam Google nog op de proppen met een andere grote update: de Penguin update of webspam update. De grootste verantwoordelijkheid van Penguin was het aanpakken van webspam, websites die gebruik maakten van black hat seo technieken. Onder meer praktijken als keyword stuffing en link spamming werden hiermee aangepakt.
Heb je nu een vermoeden dat je website mogelijk een slachtoffer is geworden van deze algoritme update is het zeker nog niet te laat! Het is ook best begrijpelijk dat je voorheen gebruik maakte van deze minder frisse technieken, want het waren nu eenmaal redelijk doeltreffende middelen om vlot een mooie ranking te bekomen. Maar tegenwoordig moeten we het dus over een andere boeg gooien en kan je best eerst de volgende stappen eens controleren vooraleer tijd en geld te spenderen aan de verdere uitbouw van je website. We doen dit natuurlijk ook allemaal binnen een SEO audit hier in huis!
- Kijk goed na of er zich op je website geen pagina’s bevinden met duplicate content. Het vergroot in elk geval niet de kansen op een goede ranking voor een specifiek keyword. Integendeel!
- Zorg voor een natuurlijk linkprofiel! Heb je bijvoorbeeld ooit links gekocht of en masse linkruil operaties opgezet, haal deze links dan zo snel mogelijk weg. Deze doen namelijk meer kwaad dan goed. Best zorg je ervoor dat je kan beschikken over een gevarieerd en natuurlijk gevormd link portfolio.
- Lees alle teksten op je website nog eens goed na en evalueer voor jezelf of het vlot en aangenaam leesbaar is. Staat het keyword waarop je focust niet te vaak vermeld zodat het onaangenaam wordt? Probeer bijvoorbeeld meer gebruik te maken van synoniemen.
Bij Inbound hebben we enorm veel ervaring met zoekmachineoptimalisatie op een natuurlijke en eerlijke wijze. We geloven in een langetermijnvisie en daarbij hoort steeds een goed en eerlijk linkprofiel en een boeiende, kwalitatieve website. Heb je dus hulp nodig bij je SEO-inspanningen, neem dan zeker even contact op met ons!
Geef een reactie