Er is niet echt een eenduidig antwoord te geven op die vraag. SEO copywriting is een term die graag wordt gebruikt, omdat het modern klinkt misschien, of omdat dat de uitdrukking is die een klant overtuigd krijgt. Want die klant kan wel schrijven natuurlijk, maar SEO copywriting? Nee, dat is moeilijker. Of niet?
SEO copywriting bestaat niet
SEO copywriting is in de eerste plaats copywriting. Het gaat over goed geschreven teksten en slechts in de tweede plaats over zoekmachines. Het tweede moet voortvloeien uit het eerste, en niet omgekeerd.
Een goed geschreven tekst is een plezier om te lezen. Het doel van een tekst is steeds de lezer iets bijbrengen of een leuk moment bezorgen. Met een SEO copy is er meestal nog een ander doel, namelijk de lezer tot actie aanzetten. Wat die net heeft gelezen moet hem doen denken: “Verdorie, dat was interessant, daar wil ik meer over weten!” Maar dat kan niet zonder een tekst die in de eerste plaats voor lezers is geschreven. Vergeet zoekmachines.
SEO copywriting bestaat wel
Maar iedereen die ooit al op een meer technische manier met het internet in contact is gekomen, weet dat het verhaal niet zo eenzijdig is. Vooraleer je lezers bereikt, moet je natuurlijk wel goed scoren in die zoekmachines. Maar een geoptimaliseerde website wil niet zeggen dat die volgepropt zit met vreemde trefwoorden of rare woordcombinaties, en verschillende pagina’s vol redundante informatie om tóch maar voor deze of gene combinatie ook te scoren.
Een goede SEO copywriter weet als geen ander de twee elementen waaruit zijn titel bestaat te combineren. Een SEO copywriter die teksten en onderwerpen aangeleverd krijgt van de klant bouwt voor het schrijven het geraamte van de tekst op. Dit is hoe hij te werk gaat:
- Verzamelen van kernwoorden die de essentie van de zaak bevatten.
- Bedenken van grote lijnen om het verhaal over te brengen.
- Overige kernwoorden toewijzen aan een van de grote lijnen.
Zodra hij een zicht heeft op wat er moet gaan komen, en de klant duidelijk heeft gemaakt welke boodschap er precies moet worden overgebracht, komt er een kapstok: deze tussentitels vormen de hoeksteen van de tekst. Rond de uitlijning zitten de kernwoorden. En met die in het achterhoofd kan men dan goede SEO teksten beginnen schrijven. Het werkt dus niet omgekeerd: een verhaaltje ineen flansen en nadien overal ongelukkig gekozen combinaties in gaan verwerken.
Wat is het nu?
Volgens mij mag je wel stellen dat SEO copywriting bestaat. Maar de SEO kan niet zonder de copywriting, en omgekeerd. De juiste balans tussen de twee vinden vraagt oefening en doorzicht.
Een goede SEO tekst heeft alle trefwoorden die je zou kunnen nodig hebben, maar zonder dat het opvalt. Een goed SEO copywriter gaat nauwgezet te werk en weet te plannen. Ik vrees dat het voor mijn eigen literaire carrière als poëet inmiddels te laat is… 🙂
Nood aan inhoud die goed scoort in Google én bij je bezoekers? Geef ons een seintje en we zorgen ervoor dat jouw website binnen de kortste keren van toffe content wordt voorzien.
Knap artikel. Ik begrijp dat schrijven voor de zoekmachines alleen niet alleen onlogisch maar ook nog eens niet echt slim is. Je bezoeker moet de site goed en duidelijk vinden, de zoekmachines moeten volgen. Met een steeds intelligenter wordende Google maak ik me daarover inderdaad niet al te veel zorgen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik ook niet altijd goed nadenk over keywords en hun plaats in een artikel/tekst! :)