Voor de meeste bedrijven is het simpel: voor het lanceren van hun website kiezen ze de “bedrijfsnaam.be” of “merknaam.be” als domeinnaam voor de Belgische markt. Klinkt logisch, maar toch komen we heel veel websites tegen op domeinnamen als keyword-keyword.be of keywordkopen.be. In deze blog post overloop ik kort de voor- en nadelen van zo’n keyword domain.
Waarom vroeger wel?
Tot voor enkele jaren was een keywordrijke domeinnaam een enorme boost voor de zoekmachine-zichtbaarheid. Als je winkel waterkokers wou verkopen registreerde je waterkokerkopen.be, en daarmee was 30% van je zoekmachineoptimalisatie van de baan (of dat dacht men toch). Het bekendste voorbeeld in de Benelux is natuurlijk Coolblue met z’n honderden keywordrijke domeinnamen – ongetwijfeld één van de redenen van hun succes.
Waarom niet meer?
Vandaag de dag zijn er echter enkele stevige nadelen gekoppeld aan dit soort domeinnamen. Allereerst is het naar merkopbouw misschien niet altijd de beste keuze, iets wat ze duidelijk bij Coolblue ook hebben begrepen. Als je PDAShop.be opbelt nemen ze de telefoon op als Coolblue. Daarnaast hebben keywordrijke domeinnamen vaak een linkprofiel dat er, net omdat hun links zeer vaak exacte anchor texts gebruiken, naar Google’s voorkeur sinds de Pengiun-updates te onnatuurlijk uitziet. Vroeger was dit geen factor, maar vandaag de dag zeker wel.
Waarom nu nog steeds?
In vele gevallen kan het nog steeds zeer interessant zijn om tenminste je keyword mee in je domeinnaam te hebben zitten. Het is echter belangrijk om dat keyword dan deel van je merk te maken, veel meer dan het te gebruiken om SEO-redenen alleen. Er zijn genoeg merken die de naam van hun product mee in hun naam hebben gekregen en daardoor een beetje the best of both worlds kunnen claimen. Een merk hoeft met andere woorden niet keywordloos te zijn.
In de praktijk proberen wij meestal exact match domains te vermijden voor projecten waarmee op lange termijn wordt getracht een merk op te bouwen. Heb je hulp nodig bij het zoeken naar een goede domeinnaam voor je project, of heb je een keywordrijke domein die je toch wil branden? Neem contact op met ons en we kijken graag mee wat de mogelijkheden zijn!
Geef een reactie