Dit artikel is niet volledig alleen op inhoud gebaseerd – meestal beperk ik me daartoe, maar dit keer moet ik de brug even slaan met een wat meer technische zaak. We hebben het vandaag over “authorship markup”, of ook wel “dat prentje dat je soms kan zien in de Google zoekresultaten”. Die foto komt vanop Google+, Google’s profielennetwerk. En dat zijn ze serieus aan het pushen. Door het gebruik van rich snippets kan je de link leggen tussen jouw Google+ pagina en jouw website.
Sinds kort is het mogelijk om tekst die je schrijft te claimen. Als je dit artikel gevonden hebt via Google, dan heb je waarschijnlijk mijn foto ernaast zien staan. Geweldig vanuit het zoekmachineoptimalisatie-standpunt, want misschien heb je het eerste artikel wel overgeslagen omdat je aandacht makkelijk getrokken werd naar die foto – die resultaten springen er veel meer uit. Maar ook als auteur is het interessant: iets waar je aan gewerkt hebt, dat wil je toch een klein beetje claimen? Het internet is vaak anoniem: zeker op grotere websites kan eender wie iets hebben geschreven. Op deze manier kan je er dus voor zorgen dat mensen ook weten wie je bent, wat je doet en waar je expert in bent…
Google verandert regelmatig van idee over wie er de eerste plaats verdient. Dat is niet altijd te voorspellen, en de grote lijnen blijven vaak wel hetzelfde, maar er wordt in de wandelgangen beweerd dat ze meer en meer aandacht zullen gaan besteden aan die authorship markup. Misschien dus toch maar claimen!
- Je bent beter zichtbaar. Letterlijk en figuurlijk. Dat wil natuurlijk ook zeggen dat je met je snoet online moet – en dat vindt niet iedereen leuk. Maar gelukkig kan je ook een profiel aanmaken voor je bedrijf, en dan dat bedrijf koppelen aan de teksten die je schrijft. Even goed!
- Je bent het vertrouwen van de lezer waard. Je komt uit voor wie je bent, je plaatst je logo naast je artikel, en dus wil dat zeggen dat je staat achter wat je daar vertelt. Geen praatjes, eerlijkheid en openheid. Zoals het online altijd zou moeten zijn, maar we weten allemaal dat er veel spam online is natuurlijk…
- Je hebt een soort authenticiteitsstempel. Jij hebt dat geschreven, en niemand anders. Je maakt jezelf uniek. Niemand kan jouw tekst kopiëren zonder dat de wereld weet dat jij de oorspronkelijke schrijver was.
Beter gisteren dan vandaag dus. Let op: Google is niet snel. Ze hebben wat tijd nodig vooraleer ze effectief naast alle artikels (zeker oudere) een foto plaatsen. Geduld is een schone deugd.
Zelf ook zorgen dat je bedrijfslogo of de vrolijke gezichten van je werknemers online verschijnen? Contacteer ons dan, dit is een eenvoudige aanpassing die we voor jullie kunnen doen.
Geef een reactie