05 mrt

Schrijven voor het internet is niet evident. Er komt meer bij kijken dan zomaar wat woorden op papier. Wanneer aan ons wordt gevraagd om content te versieren voor CONTENTeen website, welk onderwerp dan ook, maken wij er serieus werk van. Een tekst gaat bij ons niet buiten zonder dat die voldoet aan de tien geboden – wijselijk opgesteld door mezelf om een soort best-practice-checklist-voor-teksten te hebben. “A girl has got to have her standards,” zegt een bekende filmquote.

1. Research

Ik ben geen wandelende encyclopedie – was het maar zo, geen enkele quiz zou voor mij meer veilig zijn! Een onderwerp vereist soms dus werkelijk wat research. Daar kruipt om eerlijk te zijn vaak ook het meeste van de tijd in. Maar zonder diepgaande research, geen degelijke tekst.

2. Spelling

Het spreekt voor zich dat een tekst niet moet bol staan van de spelfouten. (Het is inderdaad “spelfouten” trouwens, en niet “spellingfouten”, of een versie met tussen-s. En “tussen-s” schrijf je inderdaad met een koppelteken. Je begrijpt hier ongetwijfeld mijn punt wel.)

3. Grammatica

Ah, de miserie van de corrector in tekstverwerkers! We zijn allemaal zo gewend dat die automatisch letters omkeert wanneer je door snel te typen iets verkeerd hebt gezet, dat we dat ook voor grammatica hopen. Helaas, “het gebeurt” en “het gebeurd” vindt de tekstverwerker allebei ok. Maar “zonder fouten schrijven” is ook “grammaticaal correct schrijven”, dus daarop letten is een must.

4. Geen herhaling van hetzelfde

Geen keyword stuffing, geen eindeloos herhalen van hetzelfde in andere woorden… Dat is soms verleidelijk, zeker wanneer het onderwerp moeilijk is, maar dan beter een kortere tekst dan een saaie lange.

5. Juist

Wat er staat moet juist zijn. Waar het ook over gaat, de informatie die aangeboden wordt moet kloppen.

6. Begrijpelijk

Dit hangt een beetje af van het doelpubliek. Schrijf je voor leken, moet je zien dat iemand die er niets van weet het ook zou kunnen begrijpen. Voor professionals schrijven is dan weer wat anders, daar kan je een voorkennis verwachten. Toch is met moeilijke termen gooien online niet altijd aan te raden.

7. Interessant

Maak het boeiend. Probeer voorbeelden te geven of extra informatie. Doe iets waardoor je tekst de moeite waard wordt om te lezen. Niet alle onderwerpen lenen zich daar even goed toe, maar dat is nu eenmaal je job als copywriter.

8. Gestructureerd

Zoekmachines houden van tussentitels maar mensen ook. Zoveel handiger om gericht informatie te vinden. Ongetwijfeld heb jij hier, als lezer, ook al enkele van mijn voorgaande 7 geboden overgeslagen omdat ze je misschien minder aanspraken.

9. Geen spam

Een “call-to-action” is een goed plan met conversie in het achterhoofd, maar in elke alinea lezers vragen wat ze vinden en of ze niet willen inschrijven op de nieuwsbrief wordt een beetje enerverend. Pop-ups, zonder pop-ups. Niet doen!

10. Schrijf voor mensen en niet voor machines

Toch eentje om altijd in het achterhoofd te houden. Maar als je alle voorgaande 9 mooi hebt gedaan, komt het met deze laatste ook wel goed.

Om dus maar te zeggen: we geven hier wel wat om content! Als je op zoek bent naar een team dat jouw content kan aanpakken en kan optimaliseren voor het web, neem dan zeker contact op met ons!

Geef een reactie