21 mei

Als online marketing partner zijn we bij Inbound natuurlijk erg thuis in SEA (zoekmachine adverteren). Het Google Adwords programma waarmee je kan adverteren in de zoekresultaten van zoekmachine Google is de ontegensprekelijke marktleider in België, en is dus ook déAdverteren in Google startplaats voor elke SEA-campagne voor onze markt. Er zijn een hele hoop voordelen verbonden aan Google advertenties, maar ook een aantal nadelen. Omdat wij steeds op zoek gaan naar de hoogst mogelijke return on investment voor onze klanten bekijken we bij elke campagne de voor- en nadelen; en wegen we deze af tegenover mekaar…

De voordelen

De voordelen zijn legio. Met een relatief beperkt budget kan je razendsnel een enorme hoeveelheid mensen bereiken. Door gebruik te maken van de vele tools die Google je aanbiedt kan je daarnaast nog heel goed gaan bepalen wie je wil bereiken; én kan je tot in de details gaan bijhouden wat je return on investment is als je aan e-commerce doet (via conversion tracking). Natuurlijk kan je ook niet-monetaire doelen stellen en via conversietracking gaan evalueren. Kort:

  1. Relatief lage opstartkost
  2. Groot publiek
  3. Segmentatie van je doelpubliek
  4. Goed resultaten meten en opvolgen
  5. Je stopt of pauzeert je campagne wanneer je maar wil

De nadelen

Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Google Adwords heeft enkele duidelijke nadelen. Nummer één is zeker en vast het feit dat je elke keer weer moet betalen voor een bezoekers. Ja, deze bezoeker is op zoek naar een keyword/keyphrase die jij hebt gekozen; maar je bent niet altijd op de hoogte van zijn intenties. Toch betaal je, ook voor een doorklik van een 11-jarig kind, gewoon de volle prijs aan Google. Als je 2000 mensen bereikt zal je voor deze 2000 bezoekers betalen. Dit is natuurlijk niet het geval in de natuurlijke zoekresultaten waar je met een beetje intelligente zoekmachineoptimalisatie vaak ook relatief vlot in terechtkan. Een tweede grote nadeel is het feit dat je je campagne steeds goed moet blijven opvolgen. Zonder opvolging gaat rendement vaak snel naar beneden. Kort samengevat:

  1. Je betaalt voor elke bezoeker
  2. Belang van constante opvolging

In de praktijk stellen wij meestal een combinatie van adverteren in Google en inspanningen om het ook in de natuurlijke zoekresultaten goed te doen voor. Als je zelf ook op zoek bent naar een partner die jouw zoekmachine-strategie mee kan vorm geven ben je alleszins aan het juiste adres bij Inbound. Neem contact op met ons team, en we bekijken graag samen met jou wat de mogelijkheden zijn!

 

Geef een reactie