Indien u of uw bedrijf over een professionele website beschikt, wenst u natuurlijk dat uw potentiële klanten u ook kunnen terugvinden in de verschillende zoekmachines door bijvoorbeeld te zoeken op een relevante zoekterm. Als u niet of moeilijk gevonden kan worden in de zoekmachines is het al even nuttig om helemaal geen website hebben.
Om je hierbij een handje te helpen, biedt Google een gratis tool aan die webmasters in staat stelt verschillende achtergrondinformatie over de positionering van een site te weten te komen. Door je site aan te melden en te verifiëren bij Google Webmaster Tools krijg je onder meer toegang tot gerichte informatie over:
- de backlinks naar jouw site
- de meest populaire pagina’s
- mogelijke fouten of aanwezige malware
- de sitemap
- de snelheid van je site
- geïndexeerde pagina’s
- …
Nuttig voor SEO
Met deze gegevens kan men dan gerichte stappen ondernemen om je website meer Google-friendly te maken. Daarnaast zal de Googlebot geregeld je website gaan “crawlen” en via deze weg ook mogelijk enkele tips geven om je site verder te optimaliseren.
Het aanmelden van je site heeft dus wel zeker enkele bijzondere voordelen. Kwaad kan het in elk geval nooit, dus daarom zou ik ook iedere webmaster aanraden om je hierbij aan te melden.
Indien je wat extra info wenst over de verschillende functionaliteiten binnen WMT en hoe je deze best aanwendt in je SEO-strategie kan ik zeker dit artikel, geschreven door John E Lincoln aanbevelen. Het geeft namelijk op een zeer duidelijke manier aan hoe je het ruime aanbod aan informatie ten volle benut. Natuurlijk kunnen ook wij je zeker helpen bij het gebruiken van de GWMT-kennis – neem gewoon contact op met ons en we bekijken het graag snel samen!
Geef een reactie