Een mooie, duidelijke website is één ding. Voor de zoekmachines heb je echter ook een hele hoop content nodig: liefst goed, duidelijk en indien mogelijk ook nog eens gerelateerd aan keywords gerelateerd aan je website. Daarom zorgen wij bij het opmaken van een SEO-plan altijd voor een degelijke on-site strategie op contentvlak. Het hele proces is samen te vatten in enkele simpele stappen.
1. Het afwerken van een goede keywordlijst
Zonder een goede keywordlijst kan je moeilijk van start gaan met een contentstrategie. Een degelijke lijst, met prioriteiten is een absolute must. Waar je vroeger met de Keyword Tool aan de gang kon is het vandaag een beetje moeilijker geworden. Wij gebruiken zowel Keyword Planner als enkele eigen tools om een keywordlijst op te bouwen die de belangrijkste keywords bevat waarop je zeker gevonden wil worden.
2. Matchen van keywords met pagina’s
Eens je een goede, duidelijke keywordlijst hebt kan je beginnen matchen met pagina’s op je website. Vaak is meteen duidelijk dat voor een hele hoop (belangrijke) keywords er geen goede pagina op je bestaande website is te vinden. In de praktijk maken wij voor onze klanten in een spreadsheet-document een simpel overzicht van welke pagina’s matchen met welke keywords – en vinden we zo snel meestal een hele hoop keywords waarvoor nieuwe pagina’s moeten ontwikkeld worden. Heel vaak komen hier erg boeiende zaken naar voren die niet alleen een gebrek in de website kunnen oplossen, maar ook nog eens zaken kunnen aan het licht brengen die gebruikers vaak verwachten op een website als die van jou, maar waar je tot op heden geen antwoord voor biedt.
3. Structuur uitwerken
We hebben nu een lijst van keywords waarvoor geen pagina’s bestaan. Deze matchen we nu met nieuwe pagina’s en worden in de structuur van de website ingebouwd. Zoekmachines hechten veel belang aan structuur en dus mag deze stap zeker niet worden overgeslagen!
4. Creatief uitwerken van pagina’s
Nu we weten welke pagina’s we moeten bijmaken is het een kwestie van op een creatieve manier hiermee om te gaan. Soms is het een kwestie van een informatief artikel of blog post te maken – vaak is er meer werk aan de winkel en kan er een video, beeldmateriaal of zelfs een tool ontwikkeld worden om de nieuwe pagina’s ook daadwerkelijk extra value mee te geven voor de bezoekers.
5. Overzicht bewaren en structuur verifiëren
De pagina’s staan er, de stuctuur klopt en alles lijkt afgewerkt. Nu is het tijd om nogmaals de eerste oefening te herhalen en zeker te zijn dat voor alle keywords de nodige pagina’s goed aangemaakt zijn.
6. Technische On-site SEO
Als laatste stap is er nog een klein beetje on-site SEO toe te passen. Alle nieuwe pagina’s worden onder de loep genomen op het vlak van titels, descriptions, rich data waar nodig etc…
Ja, het is een hele boterham – maar daarvoor heb je natuurlijk bedrijven zoals het onze. Neem contact op met ons en we bekijken met heel veel plezier samen jouw website en de zaken die we op het vlak van content en SEO kunnen betekenen voor jou.
Geef een reactie