13 mrt

Link building is niet zo gemakkelijk. Het vraagt veel tijd en kan een heel frustrerend proces zijn. Spijtig genoeg is het meestal niet alleen een kwestie van goede content die automatisch een hele resem links krijgt. De meeste content, zelfs heel  goede content, heeft een duwtje in de rug nodig om hem links te doen krijgen. Hoe meer ervaring je hierin hebt/krijgt, hoe vlotter het gaat – maar het is en blijft wel een stevig werkje. Af en toe zijn er echter een aantal easy-to-get links te scoren, en die wil je natuurlijk niet missen. Hieronder drie simpele links die jij vandaag al kan scoren – zomaar gratis en voor niks!

1. Bedrijfsprofielen

Als je je eigen bedrijfsnaam in Google intikt kom je vaak op websites als Cityplug, Yelp of Yozo terecht. Op de meeste van deze pagina’s kan je een linkje achterlaten naar jouw website, weliswaar zonder anchor tekst. Momenteel kan je op Yelp alleen nofollow links scoren (nog steeds doen, zou ik zeggen!), maar op Yozo.be en Cityplug.be kan je gewoon linkeen dofollow link naar jouw homepage krijgen – nu meteen, gratis en voor niks! Natuurlijk zijn er nog websites als deze, maar dit zijn er die je gewoon niet mag laten schieten!

2. 404 resultaten in jouw logs

Ga naar Google Webmaster Tools, en kijk of je geen “404 crawl errors” hebt in de “Health” tab. Als dat zo is wil dat zeggen dat Google deze pagina’s niet kan vinden, meestal omdat ze niet meer bestaan. Al wat jij moet doen is deze url dan met een 301 redirect naar de juiste pagina op je website laten gaan, en de link juice (en SEO-waarde) van die link is meteen weer hersteld. Voor grotere websites waar ooit de url-structuur voor werd aangepast kan dit soms een winst van honderden links opleveren, dus zeker even checken!

3. Vermeldingen zonder links opsporen

Soms wordt jouw naam, jouw merknaam of jouw bedrijfsnaam vermeld op websites zonder dat deze linken naar je website.  Je kan deze vinden door gewoon naar jouw bedrijfsnaam te Googlen. Natuurlijk is dit een prachtige opportuniteit! Stuur deze webmasters een vriendelijke e-mail waarin je ze bedankt voor de vermelding (een beetje slijmen kan hier geen kwaad!). Vraag hun vrijblijvend of ze eventueel niet willen linken naar je website (ik zou hier zelfs durven vermelden wat je motieven zijn, niets om je voor te schamen!). Je gaat verbaasd zijn hoe vaak dit meteen werkt. Als het mogelijk is (en relevant!) kan je zelfs achteraf een publieke tweet sturen om ze te bedanken – zo pik je misschien nog wat extra twitterfollowers mee via die conversatie!

Veel succes! Moest je wat hulp nodig hebben bij het bouwen van links voor je website kan je natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen via onze contactpagina – dan bekijken we graag hoe we samen voor zoekmachinesucces kunnen zorgen!

Geef een reactie